|
Současná britská dramatika reflektující klimatické změny
Holá, Kateřina ; JOBERTOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; KYSELOVÁ, Eva (oponent)
Tato magisterská diplomová práce se zabývá jedním z trendů současné britské dramatiky – tzv. „climate change plays“ neboli dramatikou reflektující klimatické změny.
V první části této práce se snažím stručně představit vývoj a kontext klimatické debaty od 70. let 20. století po současnost a pronikání problémů životního prostředí do různých uměleckých odvětví, především však anglofonní literatury. Další část se zabývá divadelní odpovědí a stručnou charakteristikou dramatiky, která v anglofonních zemích na toto téma během posledních 15 let vznikla. Jádrem této práce je rozbor čtyř her uvedených na předních britských jevištích poprvé mezi lety 2009 – 2011: The Contingency Plan Steva Waterse, Kacířka Richarda Beana, Zemětřesení v Londýně Mikea Bartletta a Plíce Duncana Macmillana. Rozbor se soustředí především na to, jakým způsobem autoři pracují s klimatickými změnami, na jejich podobná ideologická východiska a motivicko-tematické linie.
V poslední kapitole se tato práce snaží tento společenský fenomén zhodnotit a zamyslet se nad problémy, které s sebou reflexe komplexního vědeckého problému, jakým měnící se klima bezesporu je, přináší.
|
| |
|
Martin McDonagh a Leenanská trilogie
Březinová, Tereza ; Jiřík, Jan (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tereza Březinová, DiS. Martin McDonagh a Leenanská trilogie 1 Abstrakt v českém jazyce Tématem práce je tvorba dramatika Martina McDonagha a především tzv. Leenanská trilogie, kterou tvoří jeho hry Kráska z Leenane, Lebka z Connemary a Osiřelý západ. V první části se práce pokouší zařadit McDonaghovu tvorbu do dobového kulturního a literárního kontextu, stručně představuje autorovu cestu k psaní pro divadlo a pojmenovává jeho inspirační zdroje, které spatřuje nejen v tradici irského dramatu, ale také v obecném popkulturním kontextu anglosaského světa přelomu 80. a 90. let. V druhé části svou analytickou pozornost zaměřuje na Leenanskou trilogii a zejména na postavu Otce Welshe, který (ač není hlavní postavou žádné z her a ve dvou z nich dokonce přímo vůbec nevystupuje) se ukazuje jako významné tematické pojítko celé trilogie. Společně s ním práce zkoumá i způsob, jakým se postavy (skrz přístup k Otci Welshovi) vztahují k církvi a k otázkám víry.
|
|
Jak se (také) dělá divadlo v Londýně
Nováková, Hana ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; VEDRAL, Jan (oponent)
Předmětem této diplomové práce je současné britské divadlo, a to z hlediska dynamiky vztahů mezi dramatikem, hercem a režisérem, která se v mnohém liší od toho, na co jsme zvyklí v kontinentální Evropě. Na základě popisů konkrétních inscenací londýnských jevišť i historického vývoje moderního britského divadla se práce snaží pojmenovat, co je pro britskou režii, herectví a dramatiku typické. Každá z kapitol se zaměřuje právě na jednu z těchto složek a nastiňuje specifika britské scény se zřetelem k prostředí českému. Srovnáním vybraných pražských a londýnských inscenací téhož britského dramatického textu potom práce poukazuje na některá úskalí, která přenos této dramatiky do jiného kulturního prostředí může přinášet.
|
|
Kult individualismu u Martina Crimpa
Košťák, David ; DROZD, David (vedoucí práce) ; JOBERTOVÁ, Daniela (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dramatickou tvorbou Martina Crimpa, prostřednictvím které reflektuje proměnu britské společnosti od 80. let 20. století až do současnosti. Jednotlivé analýzy her z tohoto rozmezí: No One Sees the Video, Attempts on her life a In the Republic of Hapiness mapují postupný zrod individualismu podpořeného vládou Margaret Thatcherové až po jeho dnešní narcistickou podobou.
|